Vad säger lagen?
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL 82:763)
Enligt denna lag ska målet med hälso- och sjukvården vara en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen, samt att hälso- och sjukvårdsverksamhet ska bedrivas så att kraven på en god vård uppfylls. God vård definieras enligt Socialstyrelsen som kunskapsbaserad, ändamålsenlig, säker, patientfokuserad, effektiv och jämlik.
Patientlagen (2014:821)
Patientlagen ålägger vårdgivaren att erbjuda patienten anpassad information om bland annat diagnosen, möjliga alternativ för vård, risk för biverkningar och förväntade väntetider samt information om möjligheten att själv välja mellan likvärdiga behandlingar. Vårdgivaren ska enligt samma lag erbjuda fast vårdkontakt samt information om möjligheten till en ny medicinsk bedömning, även inom en annan region. Vårdgivaren ska också informera om möjligheten att välja vårdgivare i hela landet inom allmän och specialiserad öppenvård.
Patientrörlighetsdirektivet
Vårdgivaren har också skyldighet att informera om patientens rättighet att inom hela EU/EES välja och få ersättning för sådan vård som motsvarar vad som skulle kunna erbjudas i Sverige. Praktisk information om detta, till exempel hur och när ersättning betalas ut, finns hos Försäkringskassan.
Vårdgarantin (2010:349)
Enligt vårdgarantin har vårdgivaren skyldighet att erbjuda patienter kontakt samt åtgärder inom vissa tider:
– Enligt tillgänglighetsgarantin samma dag som den enskilde söker kontakt med primärvården.
– Enligt besöksgarantin inom primärvården inom 3 dagar från det att den enskilde har sökt kontakt med primärvården, om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver besöka läkare.
– Enligt besöksgarantin inom den specialiserade vården inom 90 dagar från det att remiss har utfärdats eller, om någon remiss inte är nödvändig, från det att den enskilde har sökt kontakt med den specialiserade vården.
– Enligt behandlingsgarantin inom 90 dagar från det att vårdgivaren har beslutat att den enskilde ska få den aktuella vården.
Offentlighets- och sekretesslagen 2009:400
Denna lag reglerar tystnadsplikt och sekretess i vården för att skydda patientens personliga integritet. Tystnadsplikt betyder att ingen inom vården får lämna ut uppgifter om patienten om inte någon annan lag tillåter det och omfattar all personal i vården oavsett om det är inom offentlig eller privat vård.
Patientskadelagen (1996:799)
Patienten ges i denna lag rätt till ersättning för skador som skett i samband med undersökning, vård eller behandling. Ansökan sker till Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, LÖF.
Läkemedelsförsäkringen
Patient som drabbas av personskada, framför allt oförutsedd sådan, vid användning av läkemedel kan få ersättning av Läkemedelsförsäkringen. Även oväntade eller oväntat svåra skador från kända biverkningar kan ersättas.
Ansökan görs på www.lakemedelsforsakringen.se.
Den som inte är nöjd med vården
Man kan lämna synpunkter eller klaga om man inte är nöjd med vården eller tycker att det har skett något felaktigt. Synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Man kan även komma med förslag på hur vården kan bli bättre eller berätta om något har varit särskilt bra.
Det finns flera sätt att lämna synpunkter eller klagomål:
- Kontakta den mottagning där du fick vård eller behandling.
- Kontakta patientnämnden i din region.
- Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
- Du kan också anmäla händelser till Diskrimineringsombudsmannen eller polisen, om dina klagomål rör något som kan vara diskriminerande eller brottsligt.
- Kontakta Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, LÖF. Mer information om hur man gör finns på 1177.se.